Bodem busvervoer is bereikt
Op 8 februari 2024 kopte de krant:’ Tonnen aan boetes en minder buslijnen: ‘Bodem busvervoer bereikt’.
Er zijn al maanden problemen met de dienstregeling en uitval ondertussen meer standaard is geworden dan een incident waardoor onze Hattemse inwoners vergeefs wachten op een bus. Wij hadden als HattemCentraal verwacht dat de provincie met de vervoerder alles op alles zou zetten om de dienstregeling weer op orde te brengen, maar wat schets onze verbazing, de oplossing zit in het juist minder laten rijden van de bussen. Dit betekent dat buslijnen geschrapt worden en ritten ingekort worden.
Op 26 februari 2024 stelde wij onderstaand zestal vragen.
Vandaag kwam (pas) de -beantwoording van het college.
Aangezien het onderwerp nog steeds actueel is, willen we Hattem de antwoorden niet onthouden.
1. Wat vindt het college van deze “oplossing” om juist minder buslijnen in te zetten?
– Het college is geen voorstander van het afschalen van het aantal ritten. Er is in Hattem geen sprake van het schrappen van buslijnen. Het afschalen van het aantal ritten is echter iets waar wij als gemeente mee geconfronteerd worden, zonder dat wij hier direct wat aan kunnen doen. De vervoerder (RRReis) heeft aangegeven onvoldoende personele bezetting te hebben om het aantal ritten op het huidige niveau te houden. Vanaf december 2024 verwacht RRReis het personeelstekort weggewerkt te hebben. Daarna kan gekeken worden of op bepaalde routes weer extra ritten te gaan rijden.
2. Wat gaat het schrappen van buslijnen concreet betekenen voor Hattemse reizigers?
– In de gemeente Hattem rijden twee lijndiensten. Het gaat om lijn 301 (Tussen Nunspeet via Zwolle naar Dedemsvaart) en lijn 304 (Apeldoorn – Zwolle). Verder rijdt er nog een buurtbus door Hattem, lijn 526 (Wilsum – Hattem). Voor lijnbus 301 geldt inderdaad dat het aantal ritten afgeschaald is. In de spits is het aantal ritten teruggegaan van 4x in het uur naar 2x in het uur. Voor lijn 304 geldt dat deze voor de reizigers, van Hattem naar Zwolle in de ochtend en van Zwolle naar Hattem in de middag, niet gewijzigd is. In de tegenrichting (Zwolle richting Hattem in de ochtend/ Hattem richting Zwolle in de avond) zijn wel een paar ritten vervallen. Hier merkt de Hattemer echter weinig van, omdat verreweg de meeste Hattemse reizigers scholieren en forensen zijn die in Zwolle werken of naar school gaan. Zij reizen dus vooral in de ochtend richting Zwolle en in de avond richting Hattem.
3. Wanneer en hoe vindt communicatie plaats richting onze inwoners?
– De huidige dienstregeling is vanaf 14 april ingegaan. In de aanloop naar deze overgang is door de vervoerder, in dit geval RRReis, richting reizigers gecommuniceerd wat er gaat veranderen in de dienstregeling.
4. Hoe kijkt het college aan tegen het afschalen van het openbaar vervoer en dus een toename van afhankelijkheid van onze inwoners van een auto met het oog op het bestuursakkoord, Duurzaam bereikbaarheid?
– Het is niet de verwachting dat de huidige afname van het aantal ritten een impact gaat hebben op de afhankelijkheid van de auto in Hattem. Wel ziet het college een negatieve trend, waarbij eerst veel ritten uitvielen wegens personeelsgebrek en nu ook daadwerkelijk de dienstregeling hierop aangepast moet worden.
5. In het bestuursakkoord wordt gesproken over Duurzame bereikbaarheid en rekening houden met de inrichting van openbare ruimte. Nu de bussen minder gaan rijden en men meer afhankelijk is of wordt van de auto, is het college het met ons eens, dat er op een andere manier naar de openbare ruimte gekeken moet worden als het gaat om autogebruik, autobezit en parkeren in en op de openbaar ruimte en hoe gaan zij dit betrekken bij hun huidige visie en beleid?
– Het college is het eens dat op een andere manier gekeken moet worden naar het gebruik van de openbare ruimte als het gaat om autobezit, -gebruik en -parkeren. Deze opgaven ligt er sowieso al en de invloed van de huidige wijzigingen in de dienstregeling hebben hier een beperkte invloed op. Door de verschillende woningbouwopgaven en de beperkte mogelijkheden die er zijn om de auto te faciliteren, werkt het college zowel lokaal als regionaal aan het verbeteren van de positie van de fiets en het opzetten van deelmobiliteit.
6. Wat gaat het college doen om toch te zorgen dat Hattemers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer, gebruik kunnen blijven maken van het openbaar vervoer. Is er een alternatief?
– Het college staat in contact met vervoerder RRReis en de provincie om actief te lobbyen voor een verbetering van de kwaliteit van de busverbindingen in Hattem. Daarnaast lopen er vanuit regionale samenwerkingsverbanden lijnen om in de toekomst in te gaan zetten op HOV-verbindingen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Ook op het gebied van de fiets lopen er regionaal lijnen om de positie van de fiets in de regio verder te versterken. Wellicht nu nog geen direct alternatief, maar wel eentje waar het college actief invulling aan probeert te geven, is het opzetten van deelmobiliteit in Hattem.